Scheenbeen ontsteking - Shin splint

Scheenbeen ontsteking - Shin splint

Door: Nicklas Falkesgaard Pedersen, Fysiotherapeut bij Protreatment

Wat is shin splint?

Shin splint is een van de meest voorkomende overbelasting die vooral wordt gezien bij sporters die hardlopen. Springen is ook een van de veroorzakers op het moment als je in een zaal traint of op andere harde ondergronden. In dat laatste geval is het een veelvoorkomend blessure bij handbalspelers.


Shin splint wordt gekenmerkt door een pijn die zit rond de onderste 2/3 deel van het scheenbeen zit. De pijn loopt langs het bot van de scheenbeen en kan zowel aan de binnenkant als de buitenkant van het bot zitten. Echter, is het meest voorkomende dat de pijn aan de binnenkant van het scheenbeen zit.
De pijn zit in de overgang tussen het scheenbeen en de pees aan de spieren(en) die zich aan het scheenbeen hechten. Aan de binnenkant van het scheenbeen zit de spier genaamd tibialis posterior die daardoor wordt beïnvloed. Tibialis posterior helpt de grote kuitspieren om de voet naar beneden te duwen, maar speelt vooral een belangrijke rol in het ondersteunen / assisteren van de binnenkant van de boog in de voet.
In deze video krijgt u een beter uitleg over het scheenbeen en desbetreffende spieren:


Shin splint is zoals ik al zei, een overbelasting blessure. Het kenmerk van alle congestieverwondingen zoals een lopers knie, een achillespeesontsteking en een scheenbeenontsteking is dat de pijn bijna nooit acuut komt. De pijn opbouw valt te vergelijken met bijvoorbeeld het verstuiken van de enkel.
Deze overbelasting blessure voelt u alleen als u fysiek actief bent geweest. In het begin zal de pijn verdwijnen als u een herstelperiode neemt. Als door blijft gaan zonder uw training aan te passen, of uw trainingen juist gaat uitbouwen, zal de pijn langer aanblijven na een lichamelijke activiteit. Een scheenbeen ontsteking zal pijn doen aan het begin van de training, maar verdwijnt naarmate deze plek warm begint te worden. De pijn zal zodra het koud wordt terugkomen en in verloop van tijd schade veroorzaken. Dit kan uiteindelijk oplopen tot een constante pijn tijdens uw gehele training. Als je dit punt bent gepasseerd zal deze blessure ook uw dagelijks leven beïnvloeden, zelfs als je op dit punt al bent gestopt met sporten,

Hoe weet ik of ik shin splint heb?
Als een of meerdere van de volgende symptomen ervaart is de kans groot dat je shin splint hebt:

  • hevige pijnreactie bij aanraking van de binnenkant van het onderste deel van het scheenbeen
  • fornemmelsen af at der sidder små meget ømme “kugler” i vævet tæt på knoglen
  • pijnlijke schokken in hetzelfde gebied tijdens het hardlopen en/of springen
  • de pijn kan geheel of gedeeltelijk tijdens het sporten voelbaar zijn
  • pijn in de uren of een dag na lichamelijke inspanning


Hoe kan het dat ik shin splint heb opgelopen?

Een overbelasting blessure wordt veroorzaakt doordat een spier meer wordt aangespannen/gebruikt dan dat de spier aan kan, hierdoor ontstaat er een ontsteking het weefsel wat zich na verloop van tijd zal ontwikkelen tot pijn in het ontstoken weefsel. De meest voorkomende oorzaak van deze ontsteking / pijn is wanneer u ofwel een nieuwe sport begint, een sport hervatten of na een langere pauze juist weer begint met uw sport. Het weefsel heeft genoeg tijd nodig om te wennen aan deze nieuwe belasting waaraan het wordt blootgesteld. Een andere veel voorkomende reden is het verhogen van uw trainingsvolume. Een voorbeeld hiervan zou kunnen zijn dat je het aantal trainingen van 3 verhoogd naar 5 keer in de week. Hierdoor stel je de spier veel vaker bloot dan normaal waardoor de spieren en pezen minder tijd hebben om te herstellen. Door een nieuwe training te starten voordat de spieren en pezen volledig zijn hersteld kan dit uiteindelijk leiden tot een overbelasting.
De twee bovenstaande voorbeelden kunnen worden vermeden door altijd zorgvuldig om te gaan met veranderingen van uw normale trainingen. Als u ervoor zorgt dat u het trainingsvolume langzaam opbouwt, is het risico op overbelasting minimaal.
Er zijn echter veel mensen die last hebben gekregen van shin splint, terwijl ze niet significant anders of meer zijn gaan trainen. In dit geval ligt de oorzaak bij de manier waarop ze de voet belasten. Een veel voorkomende oorzaak van shin splint is hyperpronatie (platte voet) in de voet. Als u de neiging hebt om op uw binnenste voetrand te lopen en/of rennen, zal de belasting van de tibialis posterior veel groter zijn dan wanneer u een neutrale of supinatie (holle voet) voetafwikkeling heeft, waardoor de pees overbelast kan raken en ontstoken. Uw hyperpronatie kan een onderdeel zijn van de manier waarop u bent gebouwd, maar er kunnen ook beperkingen en zwakheden zijn rond uw enkel, knie of heup waardoor u meer naar binnen valt bij het landen van uw voet. Het is altijd een goed idee om een ​​fysiotherapeut op te zoeken en diegene een grondig onderzoek te laten doen om de oorzaak te achterhalen.
Vaak kun je er baat bij hebben als je de meest optimale hardloopschoenen hebt of als je er een zou moeten vinden die je loopafwikkeling beter ondersteunt. Een andere optie is dat je het probeert een versteviging rondom het onderbeen, waardoor de spanning op de tibialis posterior wordt verminderd. Er zijn enkele fysiotherapeuten die zolen maken in de kliniek en als ze dat niet doen, zullen ze je waarschijnlijk vertellen waar je ze kunt laten maken.


Kan jeg træne mig ud af en skinnebensbetændelse?

Du kan godt lave øvelser der styrker både din svang og tibialis posterior. En stærkere svangsene, kan gøre at du mindsker din hyperpronation, som vil tage noget stress af tibialis posterior. Isoleret styrketræning af tibialis posterior vil i teorien også kunne hjælpe, da den bliver bedre til at honorerer de krav der er til den i træningen. Min personlige holdning/erfaring er dog at træning af disse to strukturer sjældent vil give ret stor fremgang.
For det første er det svært at træne dem op isoleret, da den træning man vil lave sjældent er overførbar til den aktivitet du skal kunne lave. Selvom du laver 3 x15 gentagelser af en styrkeøvelse for tibilais posterior 4 gange om ugen, så er der stadig langt til de tusindevis af aktiveringer musklen skal kunne holde til under løb og spring i forbindelse med f.eks håndbold. Dernæst er det utrolig svært at træne en svangsene, hvis man har en markant medfødt eller erhvervet(grundet svagheder eller restriktioner) tendens til hyperpronation.
Det du kan gøre er at få afdækket årsagen til dine smerter hos en fysioterapeut, som kan finde de relevante øvelser der kan hjælpe på årsagen til at du fejl og overbelaster din tibialis posterior. Et meget typisk eksempel vil være svaghed omkring hoften, som gør at man falder mere ind i knæet (kalvknæet) når man løber, hvilket giver en øget pronation i foden og derved et øget stress på tibialis posterior. Træning af de svage strukturer, kombineret med behandling og evt indlæg giver i min optik en større chance for at blive smertefri, end hvis du udelukkende fokuserer på at styrke din svang og tibialis posterior.
På videoen her kan du se et eksempel på en løber der mangler stabilitet omkring hofte, knæ og fod, hvilket giver en hyperpronation og risiko for at udvikle skinnebensbetændelse eller andre former for overbelastninger:

 

Hoe kan ik mijn shin splint verhelpen?

In het vroege stadium van shin splint, kan een behandeling van de fysiotherapeut in combinatie met een langzaam uitbouwende trainingsbelasting de blessure volledig verhelpen. Met de meer chronische aandoeningen, kan het moeilijker zijn om de pijn op deze manier te verhelpen.

Er zijn echter tal van behandelingen beschikbaar die een verzachtend effect op uw pijn kunnen hebben, maar wat voor de één werkt, werkt mogelijk niet voor de ander. Ik heb bijvoorbeeld verschillende patiënten gehad die goede effecten van acupunctuur hebben ervaren, terwijl anderen zeiden dat het geen effect had. Zelf ben ik er voorstander van om handmatig rond het beschadigde gebied te werken, hoewel het erg pijnlijk kan zijn! - en ik wil de behandeling altijd combineren om eventuele disfuncties die het spierwerk kunnen beïnvloeden te corrigeren, zowel door behandeling als door lichaamsbeweging.
Of u nu een massage, laser, acupunctuur of iets anders krijgt, het kwaad om een behandeling te doen. Dus ga je gang en kijk wat voor jou het beste werkt. - maar onthoud altijd dat de focus de oorzaak van het probleem is en niet alleen het symptoom!


Kunnen compressieproducten mijn shin splint verlichten?

Compressieproducten kunnen de trillingen die in het weefsel optreden tijdens lichamelijke activiteit verminderen. Deze kleine repetitieve vibratiespieren die worden blootgesteld elke keer dat u een stap zet tijdens het hardlopen, kunnen helpen bij het creëren van kleine microtrauma aan de spiervezels, wat een van de redenen kan zijn voor uw pijn na een zware training. Als u shin splint hebt, zal de pijn vaak aanwezig zijn wanneer u op uw voet landt en de pijn komt als een schok in het gebied waar u de ontsteking heeft. Een goede compressiekous kan de trillingen in het weefsel die bij het landen naar beneden komen, verminderen en zo de pijn beïnvloeden. Er zijn ook veel mensen die een rustgevend effect ervaren als het gebied waar het scheenbeen zit warm wordt gehouden, en hier kan ook iets worden opgepikt bij het gebruik van compressiekousen. Ik denk met name dat de compressieproducten hun rechtvaardiging hebben als je sport op harde oppervlakken, zoals hardlopen of handbal, omdat de schokken hier sterker zullen zijn dan op zachte oppervlakken.